۱۳۸۹ مهر ۱, پنجشنبه

خلاصه گزارشی از گردهمایی مادران صلح ایران در روز جهانی صلح

صلح – حقوق بشر – محیط زیست

خوشحالم که امسال روز جهانی صلح را در سکوت برگزار نمی کنیم و حداقل در جمع کوچک خودمان از زاویه های مختلف به آن نگاه می کنیم .

محیط زیست سالم ، اولین و مهم ترین حق بشری است .

محیط زیست و صلح – محیط زیست و حقوق بشر مقوله تازه ای نیست ولی به تازگی در جهان به آن تو جه می شود به طوریکه برنامه محیط زیست سازمان ملل UNEPدرحال تدوین برنامه ای است برای تعامل حقوق بشر و محیط زیست .

اولین کنفرانس بین المللی حقوق بشر و محیط زیست اتفاقن در ایران برگزار شد . اردیبهشت ۸۸ که همه در تب و تاب انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بودیم در دانشگاه شهید بهشتی به

همت مرکز و کرسی حقوق بشر ، صلح و دموکراسی دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری برنامه محیط زیست سازمان ملل ، سازمان حفاظت محیط زیست – مرکز حقوق بشر دانشگاه تهران – اتحادیه های کانون وکلای دادگستری – دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و شهرداری تهران ، این کنفرانس برگزار شد . سخنران ها از کشور های ایران و انگلستان و نروژ و استرالیا و چین و هند و پاکستان و ترکیه و آرژانتین و فرانسه بودند و بسیاری از دانشجویان و اعضاء ان جی او ها هم شرکت داشتند . البته بنا به گفته رئیس جلسه به رغم تاکید بر حضور قضات برای آگاهی از مسائل زیست محیطی و ارتباط آن با حقوق بشر هیچ کدام از قضاتی که از آنها دعوت شده بود شرکت نداشتند . همچنین هیچ نماینده ای هم از سازمان محیط زیست حضور نداشت .

در این کنفرانس مطرح شد که در عصر حاضر حقوق بشر و حمایت از محیط زیست به عنوان ارزش بنیادی جامعه بین المللی مطرح است . زیرا انسان ها حق استفاده آب سالم ، هوای تمیز ، غذای سالم و مسکن را دارند .

از سال ۱۹۴۸ که اعلامیه حقوق بشرصادر شد ، دولت ها موظف به رعایت حقوق شهروندان شدند و ناقضین آن می بایست تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند . با صدور پیمانی در سال ۱۹۶۶حمایت از محیط زیست مورد توجه مدافعان حقوق بشر قرار گرفت وبعد از تصویب بیانیه کنفرانس استکهلم در سال ۱۹۷۲ تاثیر این دو موضوع حقوقی در سطح جهان مطرح و موجب توسعه قواعد حقوق بشر جدید شد .

از نظر هوادران صلح و محیط زیست ،فقط جنگ نیست که محیط زیست را تخریب و حقوق بشر را نقض می کند . دست اندازهایی که تا کنون به محیط زیست در جهان بخصوص در کشورهای در حال توسعه شده است ،بیشتر از جنگ ها، سلامت کره ی زمین را به خطر انداخته و حقوق بشر را نقض کرده است .

بد نیست بدانیم ،در اثر این دست اندازی ها ، تغییرات آب و هوایی و ذوب کوههای یخی، سه میلیون آواره زیست محیطی به وجود آمده که ۹۹ درصد انها از کشور های در حال توسعه هستند .

امروزه شعار ” برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی متحد شوید ” روی پلاکاردهای هوادران محیط زیست در سراسر دنیا را زیاد می بینید . تغییرات آب و هوا تا کنون بیشترین آسیب را به طبیعت و موجودات روی آن زده .و متاسفانه مدافعان حقوق بشر و صلح و حتی هوادران محیط زیست در این مورد سکوت کرده اند .و مدافعان حقوق بشر که در ایران بسیار فعال هستند این مهم ترین حق بشری را نادیده می گیرند .شاید به دلیل این است که اگر در این زمینه بخواهند فعالیت کنند ناگریر باید به مساله انرژی هسته ای و غنی سازی اورانیوم هم بپردازند و این موضوع به شدت سیاسی شده . در حالی که نقض حقوق بشر در این زمینه در تمام دنیا وجود دارد و بزرگترین ناقض حقوق بشر در مورد اولین و مهم ترین حق بشری دولت آمریکا ست با بیشترین حجم زباله های اتمی در دنیا .

همه ی کشورهایی که دارای نیروگاه های اتمی هستند افکار عمومی را منحرف می کنند که برای تولید انرژی پاک و مقابله با تغییرات آب و هوایی در صنعت انرژی هسته ای، سرمایه گذاری بکنند . در حالی که این یک خیال پردازی بیش نیست و راه حل مناسبی برای مقابله با گرم شدن کره زمین نیست .بنا بر اطلاعات موجود ، در خوش بینانه ترین حالت با ۱۰ راکتور اتمی فقط ۴ در صد از میزان گازکربنیک تا سال ۲۰۲۴ کم می شود که بسیار کم و دیرهنگام است . انرژی هسته ای صنعت کثیفی است – صنعت گرانی است وتا زمانی که راه حلی برای بازیافت زباله های اتمی پیدا نشود صنعت بسیار بسیار خطرناکی است . دانشمندان هسته ای می گویند بازیافت زباله های اتمی خطرناک تر از خود این زباله هاست .

در حال حاضر ، انرژی هسته ای است که صلح را در جهان به خطر انداخته و

بی جهت نیست اعتراض های گسترده هواداران محیط زیست در دنیا علیه این صنعت مخرب .در همین لحظه که ما کنار هم هستیم و درباره صلح صحبت می کنیم صداها برابر بمب اتمی هیروشیما و چرنوبیل زباله های اتمی در جهان در حال جابجایی هستند .

من در مورد انرژی هسته ای در ایران صحبتی نمی کنم فقط اینرا می گویم که از نظر اقتصادی – سیاسی – اجتماعی – محیط زیستی این صنعت به نفع کشور و مردم ایران و منافع ملی ما نیست.

در کشوری که خورشیدی تابان دارد استفاده از انرژی خورشیدی و در مناطقی استفاده از انرژی باد ، ساخت نیروگاه هاه های اتمی یعنی بر باد دادن سرمایه های ملی و فقیر تر شدن مردم .

علاوه بر آن ، با توجه به حوادث هسته ای که تا کنون در کشورهای پیشرفته صورت گرفته و نشت مواد هسته ای در نیروگاه های اسپانیا ، فرانسه ، سوئد ، چین ، ژاپن ، با ضعف مدیریتی که در کشور ما وجود دارد آیا فکر نمی کنید چرنوبیلی در انتظار ماست ؟

علاوه بر همه اینها اگر ما می خواهیم در صنعتی سرمایه گذاری کنیم چرا به سراغ پدیده های جدید در علم نمی رویم صنعت غنی سازی اورانیوم ۵۰ سال پیش شروع شده و الان با تحقیقات جدید و پیشرفت علم از رده خارج شده است . در حال حاضر ازیک ماده شیمیایی به نام توریوم که مقدار کمی رادیو اکتیو دارد و سه الی چهار برابر اورانیوم در پوسته زمین انباشته شده است استفاده می شود و صاحب نظران علمی برجسته دنیا از جمله رابیای ایتالیایی که برنده جایزه نوبل ۱۹۸۴ در رشته فیزیک اتمی است ثابت می کند که استفاده از توریوم در راکتورهای اتمی بسیار بی خطر تر از اورانیوم است چون ضایعات آن بسیار کم خطر تر از اورانیوم است . و راکتورهای توریوم کوچکتر ، کم هزینه تر اند و احتیاج به نگهدارنده آب فشار قوی ندارند .

تحقیقات رابیا نشان داده که یک تن توریوم معادل ۲۰۰ تن اورانیوم و ۳و نیم تن ذغال سنگ تولید انرژی می کند .

هم اکنون در فرانسه ، ژاپن ، هندوستان ، روسیه و استرالیا ، مشغول ساختن نیروگاههای با استفاده از توریوم هستند .

آمبروس یکی از صاحبنظران و دانشمندان بنام در ۲۹ آگست ۲۰۱۰ در نشریه تلگراف در انگلیس می گوید استفاده از توریوم برای تولید انرژی ، چشم انداز جهانی انرژی را از وابستگی به منابع آلاینده طبیعت ازاد خواهد کرد . چون راکتورهای توریوم دچار سانحه نخواهند شد که منجر به ذوب آنها شود . تولید انرژی آن ارزان است .

تولیدات جانبی برای استفاده نظامی ندارند .و تمامی ضایعات درجه بالای آن می سوزند .

در مورد تولیدات نظامی زباله های اورانیوم پیشتر در جمع دوستان در سمینار زنان و صلح ، گفته بودم که در آمریکا از زباله های اتمی آمریکا در جنگ های کوزوو ، صربستان و خلیج فارس چگونه استفاده کرد و چه فجایعی ببار آورد که بیشترین صدمه را هم به زنان و کودکان وارد آورد .

در ده دقیقه ای که در اختیار دارم نمی توانم بیشتراز این در مورد موضوعی با این اهمیت صحبت کنم فقط خواستم اشاره ای به موضوع کرده باشم ولی مطالبی را که آماده کرده ام با ذکر منابع ،برای مطالعه در اختیار شما قرار می دهم وآرزو می کنم با اتحاد نیروهای مدافع صلح و حقوق بشر به ویژه زنان بتوانیم توجه مسولان و تصمیم سازان را به منافع واقعن ملی مان جلب کنیم .وجهت اطلاع حکومت اسلامی مان ، اضافه می کنم گروهی از محققین و علمای مسلمان اندونزی ، علیه روند ایجاد نیروگاه هسته ای فتوا داده اند و ایجاد نیروگاه هسته ای را امری حرام اعلام کرده اند .

و در پایان باید بگویم هندوستان اولین کشور جهان است که به جای اورانیوم در راکتورهای خود از توریوم استفاده می گکند و تا سال دیگر یعنی ۲۰۱۱ بهره برداری از آن را آغاز می کند .

مطالب پیوست برای ایجاد حساسیت بیشتر به موضوع :

- انفجار در نیروگاه اتمی در چین پنهان نگه داشته شد .

- رسوایی برملا شدن دفن رباله های هسته ای بمب های اتمی و سلاح های هسته ای در واشنگتن آمریکا

- چین در حال آماده باش برای حوادث هسته ای پس از زمین لرزه

- حادثه تازه در نیروگاه اتمی فرانسه

- احداث راکتور هسته ای در حلقه آتش – اندونزی

- – خلاصه ای از سخنرانی ام در سمینار صلح و محیط زیست در زمستان ۱۳۸۵

خدیجه مقدم – ۳۰ شهریور ۱۳۸۹

روز جهانی محیط زیست

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر