۱۳۹۲ تیر ۱۱, سه‌شنبه

نامه سه مسئول پارلمان اروپا به سفير ايران در بلژيک و پارلمان اروپا، درباره وضعيت آرش صادقی، زندانی سياسی

نامه سه مسئول پارلمان اروپا به سفير ايران در بلژيک و پارلمان اروپا، درباره وضعيت آرش صادقی، زندانی سياسی


در باره وضعيت آرش صادقی
از سوی:
باربارا لوخبيلر، رئيس کميسيون حقوق بشر پارلمان اروپا
ايزابل دوران، معاون پارلمان اروپا
تاريا کرونبرگ، رئيس هيئت نمايندگی پارلمان اروپا در کل امور ايران و اروپا
تاريح ۲۷ ژوئن ۲۰۱۳
برگردان: انور ميرستاری

عالی جناب،
مايليم عميق‌ترين نگرانی خود را نسبت به وضعيت ناگوار آقای آرش صادقی بيان کنيم.
بنا بر اطلاعات ما، آرش صادقی دانشجوی ترم ششم رشته فلسفه در دانشگاه علامه طباطبايی، يک عضو انجمن اسلامی دانشگاه و عضو دفتر تبليغات انتخاباتی ميرحسين موسوی در انتخابات رياست جمهوری ۲۰۰۹ بوده است. او به دنبال اعتراض های خيابانی، در ۹ ژوئيه ۲۰۰۹ دستگير شد. او در ماه اوت ۲۰۰۹ بدون اينکه تفهيم اتهام شود، آزاد شد. صادقی تحصيلات خود را از مهر ماه در دانشگاه علامه طباطبايی از سر گرفت، اما دوباره در ماه دسامبر ۲۰۰۹ بازداشت شد و در مارس ۲۰۱۰ آزاد شد، بدون اينکه اين بار نيز به جرمی محکوم شده باشد. او برای سومين بار در ژوئن ۲۰۱۰ دستگير شد و در اوت ۲۰۱۰ آزاد شد. پس از سومين آزاديش، وکيل او، محمود عليزاده طباطبايی به آگاهی او رساند که در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به رياست قاضی پيرعباسی، به جرم « تبليغات عليه رژيم » و « اجتماع و توطئه به نيت عليه امنيت ملی » به شش سال زندان محکوم شده است.
نيروهای اطلاعاتی در ساعت چهار و سی دقيقه بامداد روز ۳۰ اکتبر ۲۰۱۰ با حکم دستگيری آرش صادقی، وارد خانه او شدند. مادر صادقی از شدت ترس، هيجان‌زده شد و در اثر حمله قلبی جان خود را از دست داد. آرش صادقی که در آن زمان در خانه نبود، در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۰ به پای خود به زندان اوين رفت. بلافاصله او به بخش ۲۰۹ زندان اوين منتقل شد. بنا بر اطلاعات منابع موثق ما، او تحت شکنجه نيروهای اطلاعاتی قرار گرفت تا رابطه مرگ مادرش با يورش نيروهای امنيتی به خانه‌شان را تکذيب کند.
يک سال پس از اين دستگيری و تقريباً يک ماه پيش از آزاديش، در باره پرونده اش به او گفته شد که دادگاه تجديد نظر، محکوميت زندان او را از شش سال به پنج سال کاهش داده است، تنها زمانی اين حرف گفته شد که او يک سال در زندان گذرانده بود. بنابراين، او در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۱ آزاد شد ـ آرش صادقی دوباره در ۱۵ ژانويه ۲۰۱۲ دستگير شد و از آن تاريخ تا به امروز، همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوين نگهداری می شود، بدون اينکه از وضعيت خويش گوچکترين اطلاعاتی داشته باشد.
از طريق منابع معتبر و قابل اعتماد مطلع شديم که در عرض يک سال و نيم گذشته او فقط دو بار با پدر بزرگ خود ملاقات داشته است. هيچ يک از ديگر زندانيان او را در طی اين مدت آخرين بازداشت، در اتاق‌های عمومی در بند ۲۰۹ نديده است. تصور می‌شود که او را در سلول‌های انفرادی نگه داری می‌کنند و هيچ‌کس از وضعيت سلامتی جسمانی و روانی او خبر ندارد. ما حتی مطمئن نيستيم که او زنده است، هر چند که وکيل پيشين او گفته است که شايعات در باره مرگ او درست نيست.
بنا به نامه‌ای که به امضای ۲۰۰ نفر از تلاشگران سياسی رسيده است و در همين هفته پخش شد، متوجه می‌شويم که آرش صادقی از اوايل ماه ژوئن در اعتصاب غذا به سر می برد.
به نظر ما آرش صادقی يک زندانی عقيدتی است، او از راه مسالمت آميز از حق آزادی بيان دفاع کرده است و ما خواهان آزادی بی قيد و بند او هستيم. ما همچنين از شما می‌خواهيم که اطمينان دهيد که در حال حاضر و بنا بر اساس استانداردهای کنوانسيون جهانی حقوق بشر که ايران هم آن‌ها را امضا کرده است، آرش صادقی مورد پشتيبانی قرار گيرد و از شکنجه و بدرفتاری با او پرهيز شود. به طور مرتب به خانواده او و وکيلش اجازه ملاقات داده شود و به نيازهای پزشکی او توجه شود و بلادرنگ از سلول انفرادی بيرون آورده شود.
با اميد اين که شما توان مقام و مسئوليت خود را برای گرفتن يک تصميم درست و قابل احترام به کار ببريد، احترامات فائقه ما را بپذيريد.
باربارا لوخبيلر، رئيس کميسيون حقوق بشر پارلمان اروپا
ايزابل دوران، معاون پارلمان اروپا
تاريا کرونبرگ، رئيس هيئت نمايندگی پارلمان اروپا در کل امور ايران و اروپا


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر