۱۳۸۹ اردیبهشت ۷, سه‌شنبه

مادر شیوا نظرآهاری: دخترم اتهامات علیه خود را رد کرده است

مادر شیوا نظرآهاری: دخترم اتهامات علیه خود را رد کرده است
شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر بیش از ۱۲۰ روز است که در بازداشت به سر می برد. او برای دومین بار در سال گذشته در تاریخ ۲۹ آذرماه بازداشت شد. این در حالی است که او پس از سپری کردن ۱۰۲ روز بازداشت، در اول مهرماه با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود. نظرآهاری مدت ۳۳ روز از این مدت را در سلول انفرادی سپری کرد. شهرزاد کریمان مادر شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر که در زندان به سر می برد، به کمپین بین المللی حقوق بشردرایران گفت پیگیری های بی وقفه او و وکلای شیوا برای یافتن پرونده ی دخترش در شعب مختلف دادگاه انقلاب تا کنون بی نتیجه مانده است. بازپرس دادسرای مستقر در زندان اوین با اخذ آخرین دفاع از این عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر وی را به “تبلیغ علیه نظام از طریق همکاری با سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر” و اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تجمع های ۱۳ آبان و ۱۶ آذر” متهم کرده است. این در حالی است که شیوا نظرآهاری اتهام شرکت در تجمع های فوق را رد کرده و گفته است در زمان برگزاری این تجمع ها در محل کار خود حضور داشته است.

او بار دیگر در ۲۹ آذرماه گذشته به همراه کوهیار گودرزی و سعید حائری دو عضو دیگر این نهاد مستقل مدنی بازداشت شد. در این روز اتوبوس حامل فعالان سیاسی و مدنی که برای تشییع جنازه آیت الله منتظری عازم قم بود در میدان انقلاب توسط نیروهای امنیتی متوقف شد و از میان مسافران دیگر سه عضو کمیته بازداشت و روانه ی زندان اوین شدند.

شهرزادکریمان در خصوص آخرین پیگیری ها برای یافتن پرونده دخترش به کمپین گفت: “من دوباره به دادگاه مراجعه کردم. در مورد پرونده ی اولیه هم هیچ اطلاعاتی ندادند که در شعبه ۲۶ بررسی می شود یا نه. به خانم مغزی، یکی از وکلای شیوا گفته شد که پرونده در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب است، اما هنوز شماره ی ثبتی در کامپیوتر شعبه موجود نیست. در مورد پرونده ی دوم هم دادستان دستور داده بود که هر دو پرونده یکی شوند و یک جا رسیدگی شوند اما هنوز هیچ خبری نیست و تعیین وقت دادگاه هم صورت نگرفته است. شعبه سوم بازپرسی اوین دو اتهام را به شیوا تفهیم کرده است. یکی تشویش اذهان عمومی از طریق نوشتن در سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر و سایت های دیگر بود که در پرونده ی دیگر اعضای کمیته هم هست. دومین اتهام هم اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت تجمعات ۱۳ آبان و ۱۶ آذرماه بود که شیوا این اتهامات را به این دلیل که در این تجمعات حضور نداشت نپذیرفته و بازپرس مستقر در اوین به این شکل پرونده را بسته اند. من امروز (۴ اردیبهشت) از ساعت ۹ صبح تا ظهر در دادگاه بودم. به شعبه ۲۶ که مراجعه کردم گفتند باید استعلام جدید بگیرید و بگویند که پرونده اینجا است. رفتم استعلام جدید بگیرم که گفتند در مورد پرونده ی قبلی استعلامی که موجود است مربوط به شعبه ۲ بازپرسی است و استعلام جدید در مورد پرونده وجود ندارد. پرونده ی جدید که مربوط به تاریخ ۲۹/۹/۱۳۸۸ است به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع شده بود اما در این شعبه هم گفتند که شیوا به قرار بازداشت خود اعتراض داشته و ما بعد از رسیدگی به این اعتراض پرونده را ارسال کرده ایم. اما هیچ جوابی نمی دهند که این پرونده را به کجا ارسال کرده اند”.

شیوا نظرآهاری در آخرین ملاقات خود با مادرش در روز پنج شنبه گذشته گفته است که بازپرس پرونده در شعبه سوم بازپرسی مستقر در زندان اوین پس از اخذ آخرین دفاع از او گفته است که پرونده در این شعبه بسته شده و به دادگاه ارسال خواهد شد. همچنین به او گفته شده که به دلیل این که در زندان به سر می برد تلاش می کنند نوبت دادرسی را زودتر تعیین کنند. شهرزاد کریمان روحیه ی شیوا را خوب توصیف کرد و در خصوص آخرین وضعیت او در زندان به کمپین گفت: “شیوا همچنان در بند ۲۰۹ است و با وجود درخواست انتقال از طرف او هنوز به بند انتقال اش نداده اند و همچنان در سلول دو نفره با خانم شهیدی هم سلول هستند. از نظر روحی وضعیت اش خوب بود، اما الان ۵ ماه است که در زندان به سر می برد و قرار بازداشت دوباره هنوز تمدید نشده و قرار بازداشت قبلی که برای دو ماه دوم صادر شده بود تمام شده است”.

مادر شیوا نظرآهاری همچنین به پیگیری های بی نتیجه ی وکلای شیوا اشاره کرد و ادامه داد: ” وکلای ایشان هم همچنان به دادگاه مراجعه می کنند اما وقتی به شعبه ۲۶ مراجعه می کنیم در مورد پرونده ۲۴/۳/۱۳۸۸ که کیفرخواست هم دارد و به قول خودشان تعیین شعبه هم شده است، هیچ جوابی نمی گیریم. فقط رییس دفتر قاضی ظاهرا لطف کرده و گفته اند که پرونده اینجا است اما شماره نشده است و در کامپیوتر شعبه ها چیزی نمی توان پیدا کرد”. کریمان به برخوردهای نامناسب در زمان ملاقات و نیز ایجاد محدودیت در ملاقات های حضوری با فرزندش اشاره کرد و این محدودیت های تازه را مشکل ساز خواند: “برخوردها خیلی جالب نیست. شیوا هم از برخوردهایی که زمان ملاقات می شود ناراضی بود و می گفت که توهین و داد و بیداد زیاد می کنند. در ملاقات های کابینی مشکل خاصی نیست اما ملاقات های حضوری مشکل ساز شده است و به هیچ کدام از اعضای خانواده به جز پدر و مادر ملاقات داده نمی شود. ادامه ی این وضعیت خیلی سخت است چون خواهرهای شیوا او را ندیده اند اما اگر قرار باشد که ملاقات ها به این ترتیب محدود شود نه تنها برای ما بلکه برای تمام زندانیان شرایط سختی خواهد بود. اول قرار بود که یا پدر و مادر اجازه ملاقات حضوری داشته باشند اما گویا دادستان دستور داده است که پدر، مادر یا همسر می توانند به صورت حضوری ملاقات داشته باشند اما در مورد سایر اعضای خانواده این محدودیت را ایجاد کرده اند”.

کریمان گفت همچنان امیدوار است که با وثیقه ای که برای آزادی شیوا در بازداشت قبلی تودیع کرده اند دخترش آزاد شود: “روی پرونده ی قبلی ۲۰۰ میلیون تومان وثیقه گذاشته بودیم که هنوز این وثیقه را خارج نکرده ام. فکر کردم شاید اگر هر دو پرونده را یکی کنند و بخواهند وثیقه صادر کنند همین وثیقه موجود باشد و با همین بیرون بیاید. هنوز هم وثیقه را خارج نکرده ام ولی نمی دانم که اگر بخواهند آزادش کنند با همین وثیقه خواهد بود یا کمتر . من خوشبینانه فکر میکنم که وثیقه بیشتر تعیین نکنند”.

در حال حاضر نوید خانجانی و کوهیار گودرزی از دیگر اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز در بازداشت هستند. کوهیار گودرزی در بند ۳۵۰ و نوید خانجانی در بند ۲ الف سپاه در زندان اوین به سر می برند. علی کلایی دیگر عضو کمیته نیز، روز گذشته از طریق احضاریه کتبی به منظور ادامه تحقیقات به شعبه سوم دادگاه انقلاب فراخوانده شده است



کمپین بینالمللی حقوق بشر در ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر