۱۳۸۹ خرداد ۴, سه‌شنبه

ما مقامات ایران را مسئول جان و سلامت مجید توکلی و حسین رونقی می‌دانیم

گزارشگران و فعالان حقوق بشر ایران در بیانیه‌ای با اشاره به وضعیت وخیم مجید توکلی و حسین رونقی مقامات ایران را مسئول سلامت این دو زندانی دانسته و خواستار آزادی هر چه سریع‌تر آنان شدند.

رهانا: در این اطلاعیه گزارشگران و فعالان حقوق بشر ایران با اشاره به وضعیت وخیم زندانیان سیاسی در ایران خواستار اعزام هر چه سریع‌تر کمیسر عالی حقوق بشر به ایران شدند. متن این اطلاعیه در پی می‌آید:

گزارشگران و فعالان حقوق بشر ایران، نگرانی عمیق خود را از شرایط بازداشت غیرانسانی زندانیان سیاسی و عقیدتی به ویژه زندانیانی چون مجید توکلی و حسین رونقی ملکی اعلام می‌کند. اعتصاب غذای مجید توکلی و حسین رونقی ملکی در پی شرایط بازداشت و نقض مکرر حقوق ایشان اتفاق افتاده است و مسئولیت هر گونه اتفاقی متوجه مقامات ایران و به طور مشخص دستگاه قضایی جمهوری اسلامی است.

زندگی بسیاری از زندانیان در دربند به علت بیماری و عدم امکان درمان، ماه‌ها بازداشت در سلول‌های انفرادی همراه با شکنجه و فشارهای غیر متعارف و غیرقانونی در معرض خطر جدی قرار دارد. ما از مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی به جد خواستار رسیدگی سریع و آنی به وضعیت زندانیان هستیم.

دانشجو مجید توکلی از شانزدهم آذر ماه سال گذشته بازداشت شده است و در طی این مدت متحمل رفتارهای خلاف قانون بسیاری شده است. او مدت ۱۲۵ روز در سلول انفرادی بوده است و در طی این مدت به خاطر استیفای حقوق خود چندین مورد مجبور به اعتصاب غذا شده است. مجید توکلی در دادگاهی ناعادلانه که بدون حضور وکیل و هیات منصفه برگزار شد،‌ به حکم سنگین ۸ سال زندان محکوم شده است. در طی روزهای گذشته در اقدامی خلافی قانون مجید توکلی بار دیگر به سلول انفرادی منتقل شده و وی دراعتراض دست به اعتصاب غذا زده است. خانواده‌ی وی با توجه به بیماری مجید توکلی نسبت به سلامت جانی او بسیار نگران هستند و می‌گویند این مساله ممکن است سلامت او را در معرض خطر جدی قرار دهد.

حسین رونقی ملکی که با نام مستعار بابک خرمدین وبلاگ‌نویسی می‌کرد، دیگر زندانی است که در پی شرایط بازداشت غیر انسانی و رفتارهای خلاف قانون مقامات امنیتی و قضایی مجبور به اعتصاب غذا شده است. گزارشگران و فعالان حقوق بشر ایران مطلع شده است که وی در اثر شش ماه بازداشت در سلول‌های انفرادی مخوف بند ۲ الف زندان اوین از نظر جسمی دچار مشکلات عدیده جسمی شده و حتا در مکامله کوتاه خود با خانواده به همین علت توانایی صحبت عادی را نداشته است.

رونقی ملکی از ۲۲ آذر ماه گذشته بازداشت شده و فشار ماموران امنیتی بر خانواده و دوستان وی منجر به مخفی ماندن بازداشت وی شده بود. در طول مدت بازداشت وی تحت شدیدترین شکنجه‌های روحی و جسمی قرار گرفته تا به خواسته‌های بازجویان گردن نهد و در اعترافات تلویزیونی شرکت کند.

گزارشگران و فعالان حقوق بشر ایران، شرایط به وجود آمده برای این زندانیان را مستقیما متوجه مقامات ایران می‌داند و خواستار آزادی هر چه سریع‌تر مجید توکلی، حسین رونقی ملکی و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های سراسر ایران است.

سرکوب در ایران به طور متدوام ادامه دارد و گزارشگران ویژه سازمان ملل و کمیسر عالی حقوق بشر باید هر چه سریع‌تر به ایران اعزام شده و از نزدیک وضعیت بحرانی حقوق بشر در ایران را در دستور کار و رسیدگی قرار دهند. سکوت کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل مساوی با سرکوب شدیدتر شهروندان ایران است.


ارسال به بالاترین

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر