۱۳۹۲ خرداد ۱۶, پنجشنبه

شادباش به همه آزادگان! به مردم ایران!

شادباش به همه آزادگان! به مردم ایران! 

در آستانه بیست و پنجمین سالگرد کشتار جمعی چندین هزار زندانی سیاسی در سال 1367 به دست جلادان جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه پنجم ژوئن 2013، پارلمان کانادا با تصویب لایحه پیشنهادی یک حزب مترقی کانادایی، این کشتار را به عنوان جنایت علیه بشریت به رسمیت شناخت. این پیروزی بزرگی برای همه آزادگان و مردم ایران است و حاصل تلاش بی دریغ افراد و نیروهای ایرانی و کانادایی است که برای دفاع از آزادی و حقوق بشر در ایران مبارزه می کنند. آنها و هزاران ایرانی و غیر ایرانی آزادیخواه در سراسر جهان، بیست و پنج سال است که تکرار می کنند : 

نباید فراموش شود، هرگز! هرگز! هرگز! 

باید حضور هماره و همیشگی یاد و خاطره همه آن عزیزانی که بر سر پیمان خود با مردم ایستادند و از نثار جان خویش دریغ نکردند، همه آن سرهای پُر شوری که با عشق به آزادی و عدالت بر سر دار رفتند، تبدیل به وجدان جمعی مردم ایران گردد :

برای پیشگیری از تکرار! برای پیشگیری از تکرار!

در سال گذشته نیز در شهر فرانکفورت و در خانه «آنا فرانک» که خود سمبلی از جنایت های فاشیسم هیتلری است، با تلاش پیگیر منیره برادران و پرستو فروهر، نمایشگاهی از یادگارهای جانباختگان راه آزادی ایران در دهه شصت، برگزار شد. نمایشگاهی که فاصله ها را از میان بر می داشت. نمایشگاهی که زمان و مکان را حذف می کرد و تو را رو در روی آن عزیزان قرار می داد. می خواستی دست دراز کنی و وجود پُر شور و سرشار از زندگی آنها را لمس کنی. انگار که بیست و چهار سال از آن تابستان شوم نگذشته است و انگار که خاک های سرد خاوران ها، تنها کابوسی تیره است که تو پس می زنی و از ورای آن یادگارها، با منوچهر و  کریم و هبّت، با لاله و معصومه و شیدا به گفتگو می نشینی.
این فیلم، دیدار تعدادی از ایرانیان پاریس را از این نمایشگاه نشان می دهد. دیداری که می خواست در کنار هزاران حرکت کوچک و بزرگ دیگر، یاد آن عزیزان را زنده نگه دارد و سپاسی باشد از منیره برادران، پرستو فروهر و دیگر عزیزانی که برای برپایی این نمایشگاه تلاش کردند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر