۱۳۸۸ اسفند ۲۱, جمعه

سايت "تغيير برای برابری" برنده اولين جايزه نت شهروند گزارشگران بدون مرز و گوگل شدند


پروين اردلان به‌هنگام دريافت جايزه


در آستانه روز جهانی مبارزه با سانسور بر روی اينترنت، گزارشگران بدون مرز با حمايت شرکت گوگل جايزه نت شهروند خود را به وب نگاران فمينيست سايت تغيير برای برابری اهدا کرد. روز ٢٠ اسفند پروين اردلان فعال حقوق زنان، روزنامه‌نگار و يکی از سردبيران سايت جايزه را از دست روزنامه نگار مشهور فرانسوی ژان ماری کلمبانی دريافت کرد . اين مراسم در دفتر شرکت گوگل در پاريس برگزار شد






ژان فرانسوا ژوليارد در اين باره اعلام کرد " خرسنديم که اولين جايزه نت شهروند ما به وب‌نگاران ايران اهدا شده است. در ايران اينترنت به شکل گسترده در مبارزه برای دمکراسی نقش ايفا کرده است . به ويژه در پی اعتراضات گسترده ايرانيان به انتخاب مجدد و مورد اعتراض محمود احمدی نژاد، بيش از نيمی از تصاوير رويدادهای اين مدت از طريق اينترنت در سراسر جهان پخش شده است. وب‌نگاران ايران بسيار فعال و شايسته حمايت هستند. بدون حضور اين نت‌شهروندان شجاع ما از اطلاعاتی لازم برای درک جهان خود محروم هستيم.

داويد دورمون معاون ارشد گوگل در اين باره گفت " ازادی بيان يکی از عوامل بنيادينی است که به فرد قدرت بيشتری می‌دهد. ما در گوگول تلاش می‌کنيم که بيشترين اطلاعات و بيشترين انتخاب به کاربران در بيشترين کشورها داده شود. امروز حمايت از جايزه نت شهروندان گزارشگران بدون مرز و ارج گذاری به شجاعت جمعی " تغيير برای برابری" فرصتی است برای نشان دادن آنچه که عميقا به آن معتقديم. "
وب سايت تغيير برای برابری با هدف انتشار اخبار و نظرات کارزار " يک ميلبون امضا برای تغيير قوانين تبعيض آميز نسبت به زنان" در ايران، در سال ١٣٨٤ فعاليت خود را آغاز کرده است. امروز اين سايت يکی از منابع اطلاع رسانی در باره حقوق زنان است. در کشوری که از سوی بنيادگرايان اداره می‌شود، تلاش وب‌نگاران فميينست اهميت دوچندانی در دفاع از حقوق بشر دارد. از جمله مبارزات آنها تلاش برای بازپس گرفتن طرح قانون "حمايت از خانواده" از مجلس قانون‌گذار ايران است که تعدد زوجات را قانونيت می‌بخشد. تا امروز بسياری از اعضای فعالان کمپين بازداشت ويا تحت پيگرد قضايی قرار دارند.
پروين اردلان از پايه‌گذاران مرکز فرهنگی زنان و از اعضای اوليه کمپين يک ميليون امضاء برای تغيير قوانين تبعيض‌آميز است. او که سردبير نشريه‌ی اينترنتی تريبون فمينيستی ايران و عضو تحريريه‌ی مجله اينترنتی زنستان، ارگان‌های تعطيل شده‌ی مرکز فرهنگی زنان بوده، در حال حاضر عضو تحريريه سايت تغيير برای برابری است.
ديگر نامزدان جايزه
يونی سانچز (کوبا) تان زورن ( چين)، تامار مبارک (مصر) سايت انگوشی ( روسيه) و ناگيون تين ( ويتنام)
١٢ مارس ، ١٤ اسفند روز جهانی مبارزه با سانسور که هر ساله از سوی گزارشگران بدون مرز برگزار می شود تلاش برای اينترنتی آزاد و قابل دسترسی همگان است. در اين روز گزارشگران بدون مرز فهرست کشورهای دشمن اينترنت را منتشر می کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر