۱۳۹۰ خرداد ۱۷, سه‌شنبه

حرکت مسالمت آمیز باید دو طرفه باشد

حرکت مسالمت آمیز باید دو طرفه باشد

روزآنلاین (فرشته قاضی) : حامد سحابی، فرزند عزت الله سحابی و برادر هاله سحابی در مصاحبه با "روز" اعلام کرد: "ما خواهان بررسی و شناسایی عوامل و مسببین جان باختن هاله هستیم و بر این موضوع به عنوان حداقل حق خانوادگی مان اصرار داریم".
همزمان حبیب الله پیمان، عضو شورای فعالان ملی- مذهبی و ازنزدیکان خانواده سحابی اعلام کرد که "اگر هاله به خاطر دردست داشتن عکس پدرش مورد هجوم وحمله فیزیکی وروانی وضربه شوک آور قرار نمی گرفت اکنون در میان مابود".
هاله سحابی در جریان تشییع پیکر عزت الله سحابی جان باخت و شاهدان عینی به "روز" گفتند که برخوردهای ماموران امنیتی و انتظامی در جریان تشییع پیکر آقای سحابی، عامل جان باختن هاله سحابی بوده است.
رسانه های حکومتی اما مدعی شدند که خانم سحابی بر اثر ایست قلبی ساده درگذشته است.
حامد سحابی که هنگام جان باختن خواهرش، تابوت پدر را بر دوش داشته به "روز" می گوید: ضایعه بسیار دردناکی برای خانواده ما است و ما مسلما خواهان این هستیم که عوامل و مسببین این ضایعه شناسایی شوند و بررسی شود که آیا این مساله با قصد و غرض قبلی صورت گرفته یا اینکه به دلیل تشنج و درگیری که به وجود آمد اتفاق افتاده است.
او توضیح میدهد: ماخواهان برگزاری مراسم تشییع جنازه عادی برای پدرم بودیم با دستگاهها و ارگان های رسمی دولتی هم هماهنگ و توافق شان را جلب کرده بودیم. میخواستند قضیه تحت کنترل آنها انجام پذیرد و پذیرفتیم. اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و برخلاف توافق هایی که شده بود رفتار کردند. حال باید دید کوتاهی هایی صورت گرفته یا اینکه با قصد و غرض قبلی به این صورت درآمد. ما نسبت به این موضوع به عنوان حداقل حق خانوادگی مان اصرار داریم و خواهان بررسی مساله هستیم.
از او درباره نحوه جان باختن هاله می پرسم؛ می گوید: من زیر جنازه پدرم بودم، داشتم تابوت پدرم را حمل میکردم که خبر دادند هاله افتاده و وقتی به او رسیدم وضعیت نابسامانی داشت. اما از نظر پزشکی دقیقا نمی توانیم بگوییم چه اتفاقی افتاد که منجر به فوت هاله شد همین قدر میدانیم که تشنج و درگیری بین ایشان و نیروهایی که آنجا حضور داشتند به وجود آمده بود و متعاقب این درگیری این اتفاق افتاده اما اینکه عامل اصلی چه بود نیاز به بررسی و کالبد شکافی داشت که با توجه به شرایط موجود و مسائلی که وجود داشت ما ترجیح دادیم هاله را به خاک بسپاریم تا درگیریها کاهش پیدا کند وگرنه ممکن بود باز درگیریهایی صورت بگیرد و ضایعات بیشتری به وجود آید.

از صحنه جان باختن هاله، فیلمبرداری شده
هاله سحابی شبانه به خاک سپرده شد و فرزندش، یحیی شامخی در مصاحبه با "روز" از فشارهای شدیدی که بر خانواده های سحابی و شامخی از سوی نیروهای امنیتی وارد می شود، سخن گفته بود.
به حامد سحابی می گویم اینکه هاله بدون کالبد شکافی و شبانه به خاک سپرده شد نتیجه این فشارها بوده؟
برادر هاله سحابی این فشارها را تایید می کند و می گوید: انواع و اقسام فشارها است اما ارگان های دولتی اگر بخواهند می توانند حتی بدون نیاز به کالبد شکافی بگویند که دقیقا چه اتفاقی افتاده و شبهات را برطرف کنند چون فیلمبرداری های مختلفی از صحنه می شد و دوربین هایی وجود داشت. از طریق همین فیلم هایی که گرفته اند می توانند پاسخ دهند که چه اتفاقی افتاد و... و این حق طبیعی ماست که بدانیم. حق هر کسی که عزیزی را از دست میدهد است که روشن شود علت مرگ چیست. حتی کسانی که در بیمارستان فوت می کنند مورد بررسی قرار می گیرند که چرا فوت کرده و چه عاملی باعث مرگ آنها شده است.
حامد منتظری، نوه آیت الله منتظری شهادت داده است که "در جریان تشییع پیکر مرحوم مهندس عزت الله سحابی شاهد ضربه‌ای به بالاتنه خانم هاله سحابی بوده که پس از آن خانم هاله سحابی به حالت غش بر زمین افتاد و فرد ضارب بلافاصله خود را در میان مامورین نیروی انتظامی و لباس شخصی که در پشت سر او بودند کشیده و از صحنه فرار نمود".
به آقای سحابی می گویم رسانه های حکومتی ادعا دارند ایست قلبی ساده بوده و روایات زیادی مطرح شده اما با توجه به شهادت حامد منتظری و اعلام آمادگی او برای شهادت در دادگاه آیا خانواده شما این قضیه را پی گیری قضایی خواهد کرد؟ برادر هاله سحابی پاسخ میدهد: در این مورد باید حتما با جمع خانوادگی و همچنین وکلایی که می توانند راهنمایی کنند مشورت کنیم. فعلا نمیدانم اینکار را خواهیم کرد یا نخواهیم کرد اما از نظر من تشنج و درگیری که ایجاد شد عاملی است که موجب مرگ هاله شد و چندان هم تفاوتی نمیکند که در آن وسط ضربه ای هم به هاله خورده یا نه. اگر تمرکز بر این باشد که ضربه خورده، موضوع را به یک نفر فرو کاسته ایم در حالیکه موضوع اشتباه یک نفر یا گناه یک نفر نیست بلکه باید دید چه کسانی برخلاف مصالح کشور و برخلاف حق یک خانواده، می خواستند تشییع جنازه را متوقف و ایجاد تشنج بکنند.
او می افزاید: باید ببینیم کسانی که عامل بروز این تشنج بودند و در بستر این تشنج و درگیری، هاله هم جان باخت چه کسانی هستند؛ اصل موضوع این است نه اینکه ضربه ای به هاله خورده یا نخورده.

مراسم ختم امکان پذیر نیست
حامد سحابی و خانواده اش نه برای عزت الله سحابی و نه برای هاله سحابی نتوانستند مراسم ختمی برگزار کنند. روز پنج شنبه یحیی شامخی، فرزند هاله سحابی به "روز" گفته بود که خانواده آنها اجازه برگزاری هیچ گونه مراسمی برای هاله و عزت الله سحابی را ندارند و از سوی نیروهای امنیتی تحت فشارند.
از آقای سحابی می پرسم آیا مراسمی برگزاری خواهید کرد یا همچنان اجازه برگزاری مراسم ندارید؟ او می گوید: اینکه اجازه خواهند داد یا نه، نمیدانم اما ما عملا یکبار برای برگزاری مراسم ختم اقدام کردیم و حتی با ارگان های دولتی هم هماهنگی به عمل آوردیم اما متاسفانه چند ساعت مانده به مراسم گفتند که امکان پذیر نیست. اکنون هم تصمیم گرفته ایم هیچ درخواست رسمی نداشته باشیم و اکتفا کنیم به حضور دوستان و آشنایان در منزل خودمان.
فرزند مهندس عزت الله سحابی می افزاید: روز پنج شنبه گفته بودند مراسمی امکان پذیر نیست؛ اما ما به خاطر اینکه قبلا اعلام رسمی کرده بودیم در مقابل مسجد حجت ابن حسن در خیابان سهروردی حضور پیدا کردیم تا از مردمی که می آیند عذرخواهی کنیم و بگوییم مراسم نیست و بروند. اما متاسفانه این نیز نشد و درگیریهایی به وجود آوردند.
مهکامه طاهری، همسر حامد سحابی و خواهر مهندس عزت الله سحابی از جمله کسانی بودند که در مقابل مسجد حجت ابن الحسن بازداشت شدند. آقای سحابی می گوید که این بازداشت کوتاه مدت و بعد از درگیری هایی بوده که در این منطقه به وجود آمده اما آنها آزاد شده اند.

حرکت مسالمت آمیز باید دو طرفه باشد
از حامد سحابی می پرسم که پدر و خواهر شما همواره توصیه و تاکید می کردند که بایستی حرکات انتقادی و اعتراضی به شکل مسالمت آمیز پیش برود. اکنون با اتفاقاتی که افتاده شما در این زمینه چه نظری دارید؟ او پاسخ میدهد: من به همان روش های مسالمت آمیز اعتقاد دارم اما این روش مسالمت آمیز یک امر دو طرفه است نمی شود یک طرف همیشه خشونت باشد و ضرب و شتم و کشتار و در طرف دیگر گذشت و دعوت به مسالمت. این مساله باید دو طرفه باشد که به نتیجه برسد. فکر میکنم که باید همه طرف ها به سمت آرامش جلب و جذب شوند و بتوانیم نتیجه مشترک و مثبتی بگیریم.

ماموران و لباس‌شخصی‌ها مسئول مرگ هاله سحابی هستند
روز گذشته جبیب الله پیمان، عضو شورای فعالان ملی ـ مذهبی و از نزدیکان خانواده سحابی که از نزدیک شاهد جان باختن هاله بوده ماموران و لباس شخصی ها را عامل جان باختن هاله سحابی اعلام کرد.
او در وب سایت شخصی خود مشاهداتش از نحوه جان باختن هاله سحابی را تشریح کرده و نوشته است: کوششهای من ودوپزشک دیگر برای احیای او با تنفس از راه دهان وفشار برقفسه ی سینه در آن لحظات پرتنش وفشار درحالی که تهاجم فیزیکی و لفظی و خشونت و ضرب و شتم جمعیت از هر سو ادامه داشت، بی حاصل می نمود. ماموران بی اعتنا به فاجعه ای که در شرف رخ دادن بود همه را باضرب وشتم می راندند کم مانده بود پیکر هاله زیر گام های مهاجمان وجمعیتی که فشار می آورد گرفتار شود. وضعیت قابل کنترل نبود..تصور اولیه این بود که هاله دچار ضعف وبی حالی شده که برای هرکس درمراسم عزای عزیزی ممکن است اتفاق بیفتد. اما وقتی اثری از تنفس در او مشاهده نشد وسرانگشتانم ضربان نبض ورید گردن اورا حس نکرد ند عمیقا نگران ووحشت زده شدم. آوردن وسیله نقلیه برای انتقال هاله به درمانگاه در آن جمعیت مورد هجوم قرار گرفته کار اسانی نبود.
دکتر پیمان که به همراه تقی شامخی، همسر خانم سحابی، هاله را به درمانگاه منتقل کرده اند افزوده است: به سختی پیکر هاله را به درون اتوموبیل می کشیدیم هنوز نیم تنه هاله درون ماشین جای نگرفته بود و آنها که برای بیرون کردن ما ازصحنه عجله داشتند با تندی در ماشین را به پای های هاله میکوبیدند و فرصت نمی دادند اورا به درون کشیده و در را ببندیم. سر هاله را روی تشک گذاشتم وپاهایش را روی شکم جمع کردم تا در ماشین بسته شود. همسر هاله جلونشست ومن درحالی که سر هاله روی زانویم بود نومیدانه به دادن تنفس ازراه دهان ادامه می دادم. پرسان پرسان خود را به مرکز امداد 115 در همان حوالی رساندیم جائی که دو تکنیسین امداد و فوریت های پزشکی با دو آمبولانس حضورداشتند. تکنیسین ارشد بعدازمعاینه ومشاهده چشمها ونبض های هاله که همچنان برروی تشک عقب اتوموبیل دراز کشیده بود به من که سر او را دردست داشتم اطمینان داد که خیلی دیر شده وکاری نمی توان کرد. با این حال فورا دست به کارشد. لوله هوا را در مجرای تنفسی فروبرد به دست من داد تا متناوبا در حالی که او به قفسه سینه فشار می اورد در آن بدمم. با تمام وجودم در لوله هوا می دمیدم.
طی روزهای گذشته یک فایل صوتی در اینترنت منتشر شده که براساس ان، فردی خود را پزشک هاله سحابی درمانگاه لواسان معرفی کرده و مدعی شده که طحال خانم سحابی پاره شده بود. دکتر پیمان اما نوشته است: ما اصلا هاله را از اتوموبیل خارج نکردیم و پزشک مقیمی هم در مرکز نبود تا اورا معاینه و درمان کند. تنها پزشکی ازدوستان ومنسوبین اقای شامخی که ازابتدا درمحل حادثه حضورداشت وبعداز ما بلافاصله خود را به همان مرکز رسانید در کنار ما بود.
این فعال ملی مذهبی سپس تاکید کرده که "براساس گفته‌های یک پزشک متخصص می‌توان احتمال داد که ضربه‌های وارده بر هاله آن هم تحت شرائطی که به شدت زیر فشار عصبی و خستگی و هیجان مفرط قرار داشته است با توجه به سابقه بیماری دیابت و ضعف وتنگی عروق به صورت شوک موجب قطع جریان خون به مغز و بی‌هوشی و ایست قلبی وی شده باشد و یا این فرایندها بعداز سقوط برزمین دراثر ضربه‌های وارده و برهم خوردن تعادل وی رخ داده باشند. درست است که تشخیص علت مرگ از روی گزارش شاهدان فاقد قطعیت واعتبار علمی است و این مهم فقط زمانی محقق می‌شود که کالبد شکافی همراه با تحقیقات از همه شاهدان و بررسی دقیق عکس‌ها و فیلم هایی که "توسط عوامل اطلاعاتی و امنیتی گرفته شده" همه دقایق وحوادث لحظه به لحظه راثبت کرده‌اند، انجام گیرد. با این حال در این نکته تردید نیست که اگر هاله به خاطر در دست داشتن عکس پدرش مورد هجوم وحمله فیزیکی و روانی و ضربه شوک آور قرار نمی‌گرفت اکنون در میان مابود".
به گفته دکتر پیمان "ماموران و لباس شخصی‌ها مسئول مرگر هاله سحابی هستند که حتی به تعهدات خود نیز برای برگزاری مراسم تشییع عزت‌الله سحابی عمل نکردند".
او همچنین به نقل از شاهدان عینی توضیح داده است که "هاله درحالی که عکس پدر را در دست داشت دوش به دوش تعدادی از خانم‌ها حرکت می‌کرد که با ممانعت ماموران روبرو شد و پس از قدری گفت وگو و مشاجره چند گامی بیش جلوتر نرفته بود که با یک هجوم عکس‌ها را ا زدست او و همراهان ربوده بی‌اعتنا به اعتراض هاله که این عکس پدر من است و تصریح همراهان که ایشان دختر مهندس سحابی است، پاره کردند. شاهدان می‌گویند هاله برای پس گرفتن عکس پدر قدم جلو گذاشت وسعی کرد عکس را از دست مهاجم خارج کند که با ضربه دو دست به عقب پرت شد. هاله تعادل خودرا ازدست می‌دهد و نقش زمین می‌گردد. دست کم دو شاهد دیگر گفته‌اند درست پیش از آنکه هاله بر زمین بیفتد یک لباس شخصی با آرنج بر پهلوی هاله می‌کوبد و او بر زمین می‌افتد".
فراخوان شب هفتم هاله سحابی درمقابل سازمان ملل ، مراسم ختم مهندس سحابی و دخترش هاله، روز پنج شنبه با ممانعت نیروهای امنیتی برگزار نشد و خبرنگاران "روز" از تهران خبر از ضرب و شتم و بازداشت مردمی دادند که برای حضور در این مراسم به خیابان سهروردی و مسجد حجت ابن الحسن آمده بودند.
گفتنی اینکه گروهی با نام "جوانان احزاب اصلاح طلب" در بیانیه ای از مردم دعوت کرده بودند تا در روز شنبه 14 خرداد از ساعت 6 بعد از ظهر با در دست داشتن شمع و برای پاسداشت سومین شب شهادت هاله سحابی مقابل حسینیه ارشاد حاضر شوند. اما روز شنبه نیز فضای تهران در اطراف حسینیه ارشاد به شدت امنیتی شد و نیروهای نظامی از حضور مردم جلو گیری به عمل آوردند.
در واکنش به ممانعت ماموران حکومتی با برگزاری مراسم بزرگداشت مهندس عزت الله و هاله سحابی، گروهی از فعالان دانشجویی تهران، با تشکیل ستادی تحت عنوان "ستاد برگزاری بزرگداشت هفتمین روز شهادت هاله سحابی"، از شهروندان خواسته‌اند که سه شنبه هفته آینده هفدهم خرداد ماه، روبروی دفتر سازمان ملل در تهران دست به تجمع بزنند.
براساس گزارش سایت میزان نیوز در این بیانیه آمده است: "با توجه به جلوگیری حکومت از برگزاری آیین بزرگداشت پدر میرحسین موسوی در مساجد و رفتارهای مشابهی چون تهاجم به تشییع زنده یاد سحابی، این تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل متحد برگزار می‌شود تا شاید صدای استغاثه ما به گوش جهان برسد".


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر