۱۳۹۲ اسفند ۲۴, شنبه

ژیلا کرم زاده مکوندی برنده جایزه حقوق بشری

با تبریک های قلبی به همراه عزیز و همیشگی مادران پارک لاله ایران , ژیلا کرم زاده مکوندی ، شاعر وفعال حقوق بشر

حامیان مادران پارک لاله ایران - دورتموند 
--------------------------------------------
ژیلا کرم زاده مکوندی برنده جایزه حقوق بشری "رها"
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵ مارس ۲۰۱۴

1624813_634305679976224_356593592_n.jpg
ژیلا کرم زاده مکوندی ، شاعر وفعال حقوق بشر که از اولین همراهان حرکت مادران پارک لاله است ، به عنوان یکی از برندگان دوره اول جوایز حقوق بشری " رها " معرفی شد.

شش برنده جايزه، توسط هيات داوران ويژه اى متشکل از شيرين عبادى، برنده جايزه نوبل و وکيل مدافع حقوق بشر به عنوان رييس هيئت ژورى، آرون رودز از بنيانگذاران و محقق اصلى پروژه حقوق آزادى و مدير اجرايى سابق فدراسيون بين المللى هلسينکى براى حقوق بشر و کارولينا يانوزفسکى، وکيل حقوق بشر و عضو هيئت مديره سودويند، انتخاب شدند..

ژیلا در استان خوزستان ، شهر هفتکل ، متولد شد و هنگامی که کودکی بیش نبود طعم تلخ جنگ را چشید وپس از مدتی همراه خانواده مجبور به ترک خانه و شهر خود شد و به خیل آوارگان جنگ پیوست. نوجوانی خود را در سیاه ترین دوره تاریخ ایران یعنی دهه 60 سپری کرد وتوانایی این را داشت که همواره احساس خود را به وسیله شعربیان کند . او درد محرومان را خیلی خوب بیان می کرد چرا که به دلیل جنگ خود از محرومان جامعه بود .

پس از جنبش سبز همراه مادران عزادار با سرودن اشعاری که ضمن همدردی ، سرشار از بالندگی بود ، حرکت کرد . ژیلا به خاطر تلاش های دادخواهانه ، سه بار بازداشت شد . بار اول 14 آذر سال 88 به همراه تعداد زیادی از مادران در پارک لاله ، دستگیر و روانه زندان شد . بار دوم در 19 بهمن همان سال در منزل بازداشت شد و تا روزهای پایانی سال را در زندان اوین - بند 209 سپری کرد وپس از 35 روز، با کفالت آزاد شد .

او در دادگاه بدوی ، فروردین ماه سال 90 با اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به چهار سال حکم تعزیری محکوم شد و پس از اعتراض به حکم صادره در دادگاه تجدید نظر به دو سال حبس تعزیری و دوسال تعلیقی به مدت پنج سال محکوم و در سوم دی90 برای بار سوم دستگیر و جهت اجرای حکم به زندان اوین منتقل شد .

ژیلا کرم زاده مکوندی پس از گذراندن 22 ماه حبس در بدترین شرایط جسمی همواره با روحیه ای قوی و امیدوار به سرودن شعر در زندان ادامه داد و وقتی در مرخصی چند روزه بسر می برد و تنها 35 روز از دوران محکومیت اش باقی مانده بود ، نام خود را همراه عده ای از دوستان اش از جمله نسرین ستوده به تاریخ 27 شهریور 92 در رسانه ها دید که آزاد شده است .

ژیلا یک فعال حقوق بشر است وبنا به اظهارات او در مصاحبه های متعدد ، قاضی مقیسه در دادگاه به صراحت به جرم هواداری از حقوق بشر او را محکوم به 4 سال زندان کرده است .او همچنان دادخواه است و به فعالیت های حقوق بشری خود ادامه می دهد .

.جايزه حقوق بشرى رها، از جانب سودويند براى اداى احترام و ستودن تلاش های عدالت خواهانه ژیلا کرم زاده مکوندی، که سهمى در ارتقاء فرهنگ دادخواهی و حقوق بشر در ايران داشته، در نظر گرفته شده است..

مراسم رسمى اهداى جوايز به برگزيدگان، در جريان بیست و پنجمین اجلاس شوراى حقوق بشر در ژنو، برگزار خواهد شد.

سازمان غيردولتى اتريشى سودويند، در ١۹۷۹ بنيانگذارى شد و از ٢٠٠۹ داراى مقام مشورتى شوراى اقتصادى اجتماعى سازمان ملل متحد است. سودويند که به توسعه جهانى پايدار، حقوق بشر و شرايط کارى مناسب در جهان خود را متعهد مى داند، از ٢٠١٠ در شوراى حقوق بشر از طريق تنظيم موضع گيرى هاى خود و تدارک اجلاس هاى موازى در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران توسط نمايندگان خود در شوراى حقوق بشر،" حسن نايب هاشم و شعله زمينى"، شرکت داشته و در زمينه طرح موارد نقض حقوق بشر در ايران و جلب توجه بين المللى به آن، تلاش می کند.
http://www.iranhrc.org/?lan=fa&p=1076

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر