۱۳۸۹ فروردین ۹, دوشنبه

اتهام‌های امنیتی در کمین فعالان حقوق بشر

• ایران | 29.03.2010

اتهام‌های امنیتی در کمین فعالان حقوق بشر

فعالان اجتماعی در ایران از "سناریوی دستگاه امنیتی علیه مدافعان حقوق بشر" خبر می‌دهند. گفته می‌شود هدف این "سناریو" اثبات آن است که مقوله حقوق‌بشر، پوشش پروژه‌‌های براندازانه است. برخی دستگیرشدگان زیر فشار اعتراف هستند.

مجموعه‌ی فعالان حقوق بشر با انتشار اطلاعیه‌ای مطبوعاتی، نام ۴۱ تن از اعضا و همکاران دستگیرشده خود در ماه‌های اخیر را منتشر کرده است. به نقل از این اطلاعیه مطبوعاتی، افراد دستگیرشده در بندهای ۲ الف و ۲۰۹ اطلاعات زندان اوین نگاهداری می‌شوند و اکثرشان بدون تماس با خانواده و وکیل، در سلول‌های انفرادی به‌سر می‌برند. اطلاعیه از زیرفشار بودن زندانیان برای اعتراف به فعالیت‌های براندازانه خبر می‌دهد.

متهم کردن فعالان حقوق بشر به " جنگ سایبری" یا "براندازی نرم" از بهمن ماه سال ۸۸ آغاز شد و در اسفند ماه به اوج خود رسید. خبرگزاری فارس در روزهای پایانی اسفند گزارشی علیه سه گروه حقوق بشری در ایران منتشر کرد و آنها را با استناد به اطلاعات سپاه، به دریافت ۴۰۰ میلیون دلار پول از دولت بوش و اقدام علیه ثبات سیاسی کشور متهم کرد. این سه نهاد، مجموعه فعالان حقوق بشر، کمیته گزارشگران حقوق بشر و کانون مدافعان حقوق بشر بودند.

نرگس محمدیBildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: نرگس محمدی نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در باره "سناریوهای امنیتی" علیه فعالان اجتماعی می‌گوید: « متاسفانه به دلیل محدودیت‌ها و انسدادهای بسیار، ما خبر مستقیم و موثقی در باره این ۴۱ نفر نداریم و اخبار مربوط به آنها را تا کاملا مستند نشوند، نمی‌توانیم تایید یا تحلیل کنیم. اما گزارش فارس در باره فعالان حقوق بشر، خود به تنهایی گویای این بود که فعالان حقوق بشر و زیرمجموعه‌های آنها چقدر زیر فشار هستند. ما همان موقع با تکذیب قطعی دریافت کمک مالی از هر نهاد داخلی یا خارجی، اعلام کردیم که این ادعاها برای فضاسازی علیه فعالان حقوق بشرند.»

نرگس محمدی یادآوری می‌کند که اعتراف زندانی محروم از حق وکیل، اعتبار شرعی و قانونی ندارد و بی‌اعتنایی افکار عمومی به این ‌گونه فیلم‌ها را نیز دلیلی بر بی‌ثمر بودن این تلاش‌هاست. این فعال حقوق بشری تاکید می‌کند که به‌خلاف اراده آقای احمدی‌نژاد و نهادهای امنیتی برای ویرانی کلیه نهادهای مدنی در ایران، آنها به فعالیت‌های قانونی و برحق خود ادامه خواهند داد.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در پایان اطلاعیه‌ی خود، از اعتصاب غذای سه تن از ۴۱ فعال دستگیرشده اخیر خبر داده‌ است. این سه، رسول بداقی (دبیر کانون صنفی معلمان)، ابوالفضل عابدینی (روزنامه‌نگار) و لاله حسن‌پور (وبلاگ‌نویس) هستند.

ممنوع‌الخروجی ۵۰ جوان بهایی

سایت"رهانا" خبر داده که ۵۰ جوان بهایی ساکن شیراز در فهرست ممنوع‌الخروجی‌ها قرار گرفته‌اند. این جوانان یک‌بار در سال ۸۵ به دلیل خدمات اجتماعی در روستاهای محروم حوالی شیراز و آموزش به کودکان آنجا دستگیر و به‌عنوان مجازات، به سه سال شرکت اجباری در کلاس‌های تبلیغات اسلامی محکوم شده بودند. نرگس محمدی در این باره می‌گوید: « کانون مدافعان از جزییات این مساله خبر ندارد، اما پرونده‌های قبلی در کانون، ثابت می‌کنند که بسیاری از ممنوعیت‌ها برای خروج از کشور، اعتبار و مبنای قانونی ندارند. در اغلب موارد روشن نمی‌شود که چه ارگانی، به چه دلیل و با استناد بر چه چیز، فرد را از سفر محروم می‌کند. پاسپورت اعضای کانون مدافعان نیز مدت‌هاست که ضبط شده و ما همگی ممنوع الخروج هستیم.»

صدور حکم اعدام یک دبیر

خبرگزاری "رهانا" از صدور حکم اعدام عبدالرضا قنبری در دادگاه انقلاب نیز خبر داده است. به نقل از "رهانا"، آقای قنبری که دبیر دبیرستان‌های پاکدشت است، تحت عنوان محاربه از طریق ارتباط با گروه‌های معاند، ایمیل‌های مشکوک و ارتباط با یک رسانه‌ی تلویزیونی خارج از کشور، توسط قاضی صلواتی به اعدام محکوم شده‌است. آقای قنبری روز ۲۴ دی‌سال ۸۸ دستگیر شده و بیش از ۱۴ سال سابقه تدریس دارد.

مهیندخت مصباح
تحریریه. بهمن مهرداد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر