۱۳۹۱ آبان ۵, جمعه

جایزه معروف ساخاروف به نسرین ستوده و جعفر پناهی، دو تن از فعالان حقوق بشر، تعلق گرفت

جایزه معروف ساخاروف به نسرین ستوده و جعفر پناهی، دو تن از فعالان حقوق بشر، تعلق گرفت

 
 طرح از آدام اولوشن
نسرین ستوده، وکیل و جعفر پناهی، کارگردان سینما، غیاباً به دریافت جایزه ساخاروف نائل شدند.نسرین ستوده در حال حاضر در زندان به سر می برد و در اعتصاب غذا است .
جایزه ساخاروف چیست؟
آندره دیمیترویچ ساخاروف فیزیکدان هسته‌ای شوروی که پدر بمب هسته‌ای این کشور لقب گرفته‌است در ۲۱ ماه مه ۱۹۲۱ در شهر مسکو بدنیا آمد. دوران کودکی او با دوران استقرار رژیم کمونیستی همزمان بود. 

او دوران تحصیلی سختی را نظر اقتصاد گذارند، اما توانست قبل از پایان تحصیل در استخراج فلزات صنایع دفاعی در یک کارخانه مهمات سازی شغلی بیابد. او زمانی که به امکان کاربرد و قدرت تخریب بمب‌های هیدروژنی پی برد به مخالفت برخاست و به یک مخالف تبدیل شد. این مخالفت تا آخر عمر با وی همراه بود.
او به خاطر فعالیت‌هایش برنده جایزه صلح نوبل در سال ۱۹۷۵ شد.ساخاروف در سال ۱۹۶۷ نامه‌ای سرگشاده به برژنف رهبر وقت شوروی نوشت و در آن به افزایش زندانیان سیاسی و نقض حقوق بشر اعتراض کرد. او به خاطر اعترضات خود به شهر گورگی ر ۴۰۰ کیلومتری مسکو تبعید شد، و پس از ۱۰ سال در ۲۱ دسامبر ۱۹۸۶ از زندان آزاد شد. آزدای وی را شخص گورباچف با تلفن به وی اعلام کرد. او در ۱۴ دسامبر ۱۹۸۹ در سن ۶۸ سالگی بر اثر حمله قلبی در گذشت . ساخاروف به عنوان قهرمان دمکراسی و حقوق بشر در شوروی شناخته می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر