۱۳۸۹ فروردین ۱۳, جمعه

گزارشگران بدون مرز: ما مقامات ايران را مسئول جان و سلامت روزنامه‌نگاران بيمار می‌دانيم

گزارشگران بدون مرز: ما مقامات ايران را مسئول جان و سلامت روزنامه‌نگاران بيمار می‌دانيم

" زندگی بسياری از روزنامه‌نگاران زندانی در خطر جدی قرار دارد. از جمله عمادالدين باقی، بدرالسادات مفيدی، مهدی محموديان و محمدصديق کبودوند بيمار و نياز فوری به درمان دارند. ما مقامات ايران مسئول جان و سلامت اين روزنامه نگاران بيمار می‌دانيم و از آنها می‌خواهيم برای نجات جان روزنامه نگاران بيمار به فوريت اقدام کنند. ما خواهان آزادی بدون قيد شرط اين روزنامه نگاران هستيم."

در تاريخ ٩ فروردين فاطمه کمالی احمدسرايی همسر عمادالدين باقی چهره مشهور روزنامه‌نگاری ايران پس از ديدار با همسر خود اعلام کرد که وی در شب عيد دچار عارضه تنفسی شده و به بيمارستان انتقال يافته است، اما مسئولان زندان اين زندانی بيمار را دوباره به سلول خود بازگردنده‌اند.

عمادالدين باقی ٤٦ ساله، بينان گذار انجمن دفاع از حقوق زندانيان، در تاريخ ٧ دی ماه از سوی ماموران امنيتی بازداشت و به زندان اوين انتقال يافت. وی از سال ١٣٧٩ چندين بار بازداشت و بيش از هشتاد بار به دادگاه ها و دفاتر نيروهای امنيتی احضار و مورد بازجويی قرار گرفته است. عمادالدين باقی در سال ١٣٨٧ در زندان چندين بار قربانی نارسايی قلبی شده بود.
خانواده بدرالسادات مفيدی همکار بسياری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب از وضعيت سلامت اين روزنامه نگار ابراز نگرانی کرده‌اند. فرزندان دبير انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران پس از ملاقات با وی گفته‌اند " بيش از بيست روز است که به دليل ناراحتی قلبی شب‌ها به او قرص‌های آرام بخش قوی می‌دهند. صبح ها به سختی از خواب بيدار می‌شود و بيشتر اوقات حالت گيجی دارد." وی نيز در تاريخ ٧ دی ماه بازداشت و همچنان در بند ٢٠٩ زندان اوين زندانی است.
مهدی محموديان روزنامه‌نگاری که در باره افتضاح بازداشتگاه غير قانونی کهريزک مقاله نوشته بود و از ٧ ماه پيش در زندان بسر می‌برد به خانواده اش اعلام کرده است که از بيماری شديد تنفسی رنج می برد و چندين بار در سلول خود بيهوش شده است.
محمد صديق کبودوند که از تاريخ ١٠ تير ماه ١٣٨٦ در زندان بسر می‌برد، نيز بيمار و در شرايط نابسامانی قرار دارد. وی بارها در زندان دچار عارضه های مختلف شد. در تاريخ ٢ آبان ماه دادگاه تجديد نظر استان تهران حکم يازده سال زندان مدير مسئول روزنامه توقيف شده پيام مردم کردستان را تاييد کرد. مقامات قضايی – امنيتی با مرخصی اين روزنامه نگار عليرغم وضعيت جسمی‌اش مخالفت می کنند.
به فهرست روزنامه‌نگاران زندانی بيمارمی توان بسياری ديگر را اضافه کرد، از جمله هنگامه شهيدی، عيسی سحر خيز ، نادر کريمی جونی و يا مجتبی لطفی را که به چهار سال زندانی محکوم شده است، اضافه کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر