۱۳۸۹ فروردین ۱۷, سه‌شنبه

روزنامهنگاران زندانی ایران، تحت فشار روانی شدید برای اعتراف

«رادیو فردا : کمیته حمایت از روزنامهنگاران» در نیویورک روز سهشنبه در گزارش ماهانه خود اعلام کرده است که بسیاری از روزنامهنگاران ایرانی که هماکنون در زندان به سر میبرند تحت فشار جسمی و روانی شدید قرار دارند.

این کمیته غیردولتی حامی حقوق روزنامهنگاران بر اساس آخرین تحقیقات خود میگوید بسیاری از روزنامهنگاران ایرانی در بند تحت فشار شدید جسمی و روانی برای اعتراف به جنایات نکرده قرار دارند، «جنایاتی که حکمشان میتواند مجازات مرگ باشد».

بر اساس آخرین آمار کمیته حمایت از روزنامهنگاران، تا هفته گذشته دستکم ۳۵ روزنامهنگار در زندانهای جمهوری اسلامی به سر میبردند، و ۱۸ روزنامهنگار دیگر با مرخصیهای کوتاهمدت به مناسبت تعطیلات نوروز از زندانها بیرون رفته بودند تا بار دیگر به زندان بازگردند.

جوئل سایمون، مدیر اجرایی کمیته حمایت از روزنامهنگاران، با اشاره به وضعیت اسفبار روزنامهنگاران زندانی در ایران میگوید «مردم سراسر جهان» دولت جمهوری اسلامی را مسئول هر لطمهای خواهند دانست که به «این روزنامهنگارانی که فقط به دلیل انجام وظیفهشان در بندند» وارد شود.

به گفته آقای سایمون، «در ایران، نه فقط تعداد زیاد روزنامهنگارانی که به حبس کشیده شدهاند، بلکه وضعیت وحشتناک آنها در زندانها هم اسفبار است».

پیشتر «کمیته حمایت از روزنامهنگاران» که در نیویورک مستقر است در اواسط اسفندماه گفته بود که جمهوری اسلامی ایران با ۵۲ روزنامهنگار زندانی «بزرگترین زندان روزنامهنگاران در جهان» است. این نهاد مدافع حقوق خبرنگاران میگوید که یک سوم روزنامهنگاران زندانی جهان در ایران به سر میبرند.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز همچنین در بيانيهاى گفته بود كه به دنبال آغاز اعتراضها به نتيجه انتخابات رياست جمهورى ۲۲ خردادماه در ايران، بيش از ۱۰۰ روزنامهنگار بازداشت و بيش از ۵۰ روزنامهنگار نيز وادار به ترک كشور شده اند.

کمیته حمایت از روزنامهنگاران در گزارش ۲۰ صفحهای تازه خود که در وبسایت آن منتشر شده است به نام تمام روزنامهنگاران ایرانی در بند اشاره کرده است، از جمله عدنان حسنپور، محمدصدیق کبودوند، مجتبی لطفی، حسین درخشان، نادر کریمی جونی، محمد پورعبدالله، احمد زیدآبادی، کیوان صمیمی، عیسی سحرخیز، مسعود باستانی، محمد داوری، جواد ماهزاده، ساسان آقایی، و شیوا نظرآهاری.

این سازمان به طور معمول سالانه یک بار فقط در ماه دسامبر گزارشی جامع از وضعیت روزنامهنگاران در سراسر دنیا منتشر میکند، اما اعلام کرده است که به دلیل سرکوبی که دولت جمهوری اسلامی علیه مردم و بهویژه روزنامهنگاران در پیش گرفته است هر ماه گزارشی از وضعیت روزنامهنگاران زندانی ایرانی ارائه خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر