۱۳۸۹ فروردین ۱۳, جمعه

آخرین گزارش ها از وضعیت زندانیان سیاسی

آخرین گزارش ها از وضعیت زندانیان سیاسی

• در روزهای نوروز، بسیاری از زندانیان سیاسی در زندان ماندند و در بی خبری و کاهش حساسیت های ناشی از تعطیلات، همچنان مورد فشار و تعدی قرار گرفتند و حقوق قانونی و انسانی شان پایمال شد ...

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com
پنج‌شنبه ۱۲ فروردين ۱٣٨۹ - ۱ آوريل ۲۰۱۰

اخبار روز: در روزهای نوروز، بسیاری از زندانیان سیاسی در زندان ماندند و در بی خبری و کاهش حساسیت های ناشی از تعطیلات، همچنان مورد فشار و تعدی قرار گرفتند و حقوق قانونی و انسانی شان پایمال شد. در زیر مجموعه ی گزارش هایی پیرامون زندانیان سیاسی را به نقل از سایت های مدافع حقوق بشر در ایران می خوانید:

خطرجانی برای یک فعال کرد
جعفر افشاری فعال کرد که از ۲۶ اسفند ماه در اعتصاب غذا به سر می‌برد به قرنطینه زندان مهاباد منتقل شد.
افشاری که از آبان ماه سال گذشته در بازداشت به سر می‌برد در اعتراض به عدم اعطای مرخصی و رعایت حقوق خود دست به اعتصاب غذا زده بود.
به گزارش آژانس خبری موکریان، وی در حالی اعتصاب غذای خود را ادامه می‌دهد که از ناراحتی قلبی رنج برده و این اعتصاب غذا امکان در خطر انداختن جان او را در پی خواهد داشت.
جعفر افشاری فعال کرد به اتهام فراری دادن یک متهم از سوی دادگاه انقلاب شهر مهاباد به ۲ سال زندان محکوم شده بود. همینک وی دومین هفته اعتصاب غذای خود را سپری می‌کند.

شش سال حبس برای پیام فناییان
پیام فنائیان، از بهائیان دستگیر شده پس از اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم ایران در روز عاشورا از سوی دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
به گزارش خبرنگار رهانا، فناییان در تاریخ ۱۳ دی ماه سال گذشته همراه تعداد زیادی از شهروندان بهایی بازداشت و به زندان منتقل شده بود. وی هم اکنون در زندان رجایی‌شهر نگهداری می‌شود.
حکم شش سال حبس تعزیری فناییان هنوز به وی ابلاغ نشده است و تنها به وکیل تسخیری او این حکم داده شده است.
از میان بازداشت شد‌گان بهایی ۱۳ دی ماه تنها فناییان در بازداشت به سه می‌برد و به زندان محکوم شده است.

مسعود لواسانی به چهار سال و نیم حبس محکوم شد
محکومیت مسعود لواسانی روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس از هشت سال و نیم زندان به چهار سال نیم کاهش پیدا کرد. مسعود لواسانی که از چهارم مهرماه سال گذشته در بازداشت به سر می‌برد، بعد از کاهش حکم خود قرار است امشب به تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به مرخصی بیاید.
به گزارش خبرنگار رهانا، لواسانی بعد از بازداشت در بندها ۲۴۰ و ۲۰۹ زندان اوین به شدت تحت فشارهای روحی و جسمی قرار گرفته بود و بعد از حدود ۳ ماه در شعبه ۲۶ دادگاه به ۸ سال و نیم زندان محکوم شده بود.
این روزنامه‌نگار که در شرایط بسیار بدی در بندهای ۲۴۰ زندان اوین نگهداری می‌شد، در ماه‌های اول بازداشت حق دیدار با فرزند خود را نیز نداشت.

ملاقات حضوری مهدیه ی گلرو با خانواده
مهدیه گلرو فعال دانشجویی و از اعضای شورای دفاع از حق تحصیل که از تاریخ ۱۲ آبان ماه در بازداشت به سر می‌برد امروز برای نخستین بار با همسر خود، وحید لعلی‌پور در زندان اوین به صورت حضوری ملاقات کرد، این در حالی است که در تاریخ ۲۶ اسفند ماه وی برای چهارمین بار ممنوع الملاقات شده بود.
به گزارش خبرنگار رهانا، پیش از این وحید لعلی پور، در باره‌ی وضعیت پرونده‌ی همسرش چنین گفته بود: اولین تلاش در سال ۱۳۸۹ بی نتیجه ماند. امروز در اولین روز کاری دادگاه انقلاب در سال جدید به شعبه ۲۶ دادگاه که مسئول رسیدگی پرونده مهدیه است مراجعه کردم و منشی دادگاه اعلام کرد که قاضی پیرعباسی تا ۱۳ فروردین در مرخصی هستند لذا زمان رسیدگی به پرونده مهدیه گلرو بعد از این تاریخ خواهد بود.

تداوم فشار بر کوهیار گودرزی در زندان اوین

با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از بازداشت کوهیار گودرزی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، وی همچنان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌برد و گزارش‌ها حاکی از تداوم فشار بر وی توسط بازجویان پرونده است.
به گفته نزدیکان کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر، مسئولان زندان اوین از دریافت لباس، کتاب و وسایل موردنیاز برای وی خودداری می‌کنند. این درحالی است که بسیاری از زندانیان سیاسی آزاد شده‌ یا فشار بر آنان در تعطیلات نوروز کاهش پیدا کرده است.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، گودرزی، در حال حاضر در سلولی به همراه جعفر پناهی نگهداری می‌شود.
پیش از این، بازجویان پرونده بارها نسبت به عدم همکاری این فعال مدنی اعتراض کرده و اتهامات سنگینی را به وی نسبت داده بودند.
در اولین روز سال جاری نیز، نیروهای امنیتی از برپا کردن سفره هفت‌سین مادر کوهیار گودرزی در مقابل زندان اوین جلوگیری کرده بودند.
گودرزی در آبان‌ماه با فشار نیروهای امنیتی از دانشگاه صنعتی شریف اخراج شد. او در رشته مهندسی هوافضا در این دانشگاه مشغول به تحصیل بود.
این روزنامه‌نگار و فعال حقوق‌ بشر پیش از این عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، دبیر کمیته گزارشگران حقوق بشر، برنامه‌ساز رادیو زمانه، عضو کمیته حقوق بشر سازمان ادوار تحکیم وحدت و عضو دفتر تحکیم وحدت طیف علامه بوده است.

تداوم بی‌خبری از عبدالرضا احمدی
در حالی که سی روز از بازداشت عبدالرضا احمدی فعال حقوق بشر و وبلاگ‌نویس می‌گذرد هم‌چنان از وضعیت وی خبری در دست نیست.
‌بی خبری از وضعیت عبدالرضا احمدی از «اعضای گزارشگران و فعالان حقوق بشر ایران» در حالی ادامه پیدا می کند که وی از ملاقات نوروزی زندانیان که دادستان تهران دستور آن را صادر کرده بود، نیز محروم بوده است.
به گزارش رهانا، در طی این مت وی تنها یک بار تماس تلفنی داشته است و در این تماس از حضور خود در زندان اوین خبر داده بود. وی همینک هم‌چون تعدادی دیگر از کنشگران حقوق بشر در بند ۲ الف زندان اوین به سر می‌برد. گزارش‌های دریافتی حاکی از فشارهای شدید بر این بازداشت شدگان برای اخذ اعترافات دروغین است.
ماه گذشته در طی یک پرونده سازی رسانه‌یی علیه فعالین و کنشگران حقوق بشر بسیاری بازداشت و روانه‌ی زندان‌ها شدند. عبدالرضا احمدی ۱۲ اسفند ماه با ورود نیروهای امنیتی به منزل بازداشت و از آن زمان تا کنون در این زندان به سر می‌برد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر