۱۳۹۱ فروردین ۲۱, دوشنبه

حمایت از منصوره بهکیش در برنامه اختتامیه راهپیمایی صلح در دورتموند





حمایت از منصوره بهکیش در برنامه اختتامیه راهپیمایی صلح در دورتموند

راهپیمایی عید پاک یک تظاهرات سیاسی در طرفداری از صلح می باشد که از سال ۱۹۶۰ هر ساله در آلمان به طور منظم در طول تعطیلات عید پاک انجام می شود . مارش صلح امسال روز شنبه ۷ آپریل از شهر دویسبورگ شروع شد و ۹ آپریل در دورتموند با سخنرانی نماینده گروه ها و شخصیت های سیاسی و جشن خاتمه پیدا کرد.

از مهمترین خواسته های گروهای شرکت کننده و طرفداران صلح در مارش صلح امسال، نه به جنگ و سلاح های هسته ای، نه به تهدید های جنگ علیه ایران، خروج نیروهای نظامی از افغانستان، حمایت از انقلاب غیر خشونت آمیز در سوریه بود . در این برنامه گروه ها و احزاب مختلف آلمانی و غیر آلمانی و فعالان حقوق بشری شرکت داشتند.

تعدادی از حامیان مادران پارک لاله دورتموند نیز در برنامه شرکت داشتند و با پخش اعلامیه و پتیشن حمایت از منصوره بهکیش که به وسیله ابوالقاسم صلواتی قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، حکم چهار سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده است، خواستار لغو فوری حکم منصوره بهکیش شدند.
تعداد زیادی از شرکت کنندگان در این برنامه حمایت خود را با امضاء کردن پتیشن لغو حکم زندان برای منصوره بهکیش اعلام کردند.

منصوره بهکیش ۵۴ ساله از خانواده‌های جانباختگان و حامی ماداران داغدار است و شش نفر از خانواده خود را در کشتار های دسته جمیعی دهه ۶۰ از دست داده است.
منصوره بهکیش در طی سالیان گذشته چندین بار به وسیله نیرو های امنیتی دستگیر شده است و آخرین بار بیست و دوم خردادماه ١٣٩٠در خیابان مورد شناسایی قرار گرفت و بازداشت شد و یک ماه در زندان بود و با پرداخت وثیقه برای مدت کوتاهی آزاد شد و پانزدهم فروردین ماه ۱۳۹۱ این حکم به وکیل ایشان ابلاغ شده است .

حامیان مادران پارک لاله ایران - مادران صلح دورتموند
۹ آپریل ۲۰۱۲

مصاحبه با منصوره بهکیش
http://soundcloud.com/frl-journalist/behkish
گزارش تصویری
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.384601338239215.95174.100000680559971&type=1#!/media/set/?set=a.384601338239215.95174.100000680559971&type=1

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

بیانیه مشترک برای اعتراض به حکم زندان منصوره بهکیش

احکام صادره توسط دادگاه‌های انقلاب، فاقد وجاهت قانونی ست! حکم زندان منصوره بهکیش را لغو کنید!

در تداوم روند موج سرکوب و برخورد با فعالان سیاسی و اجتماعی و مدافعین حقوق بشر در کشور، منصوره بهکیش، 54 ساله، یکی از فعالان شناخته شده‌ی خانواده‌‌های زندانیان سیاسی و از حامیان مادران داغدار سی و سه سال گذشته تا کنون، از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با حکم سنگین چهار و نیم سال حبس تعزیری مواجه شده است.

این حکم توسط قاضی صلواتی، رئیس شعبه‌ی 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران، که خود یکی از ناقضان اصلی حقوق بشر به شمار می‌رود، به استناد مواد 610 و 500 قانون مجازات اسلامی و به اتهام «اجتماع و تبانی بر علیه امنیت ملی از طریق تشکیل مادران عزادار» و» تبلیغ علیه نظام» صادر شده است.

منصوره بهکیش، یکی از معترضان به اعدام‌ زندانیان سیاسی در دهه‌ی شصت می باشد که طی سال‌های گذشته بارها از سوی نهادهای امنیتی احضار، تهدید و مورد بازجویی قرار گرفته است.

وی که بارها توسط حکومت بازداشت شده است ، از جمله شهریور سال 1387 یک روز پس از شرکت در مراسم یکی از خانواده های جان باختگان تابستان 67 از محل کارش در بانک کارآفرین بازداشت و پس از سه روز آزاد شد و پس از یک ماه پیگیری توانست با تایید بانک مرکزی به سر کارش باز گردد، ولی چند ماه بعد از کار برکنار شد. چهاردهم آذر سال 1388 با 28 نفر از مادران عزادار جلوی پارک لاله بازداشت و تا شانزدهم آذر در وزرا بازداشت بود. هیجدهم دی ماه ١٣٨٩ به همراه بیست و نه نفر از مادران عزادار در پارک لاله دستگیر و پس از چند روز آزاد و چندین بار نیز به طور موقت در گورستان خاوران و بهشت زهرا بازداشت شد. او در روز 26 اسفند سال 1388 هنگام خروج قانونی از کشور برای دیدار خانواده، در فرودگاه پاسپورت اش ضبط و ممنوع الخروج شد و تا این لحظه این ممنوعیت رفع نشده است.

بار دیگر در بیست و دوم خردادماه ١٣٩٠ در تقاطع یوسف آباد و فاطمی بازداشت و به زندان اوین منتقل گردید و در طی قریب به یک ماه بازداشت اش در سلول‌های انفرادی بند 209، تحت بازجویی‌های پی در پی و شکنجه‌ی روحی قرار داشت. دادگاه رسیدگی به اتهامات وی صبح روز چهارم دی ماه سال 1390 با حضور نماینده دادستان برگزار و در پانزدهم فروردین ماه 1391 حکم وی به وکیل اش ابلاغ شد.

اما از سوابق نگران کننده‌ی حکومت ایران و عدم برخورداری از دادگاه‌های صالحه، همان بس که 6 تن از اعضای خانواده‌‌ی منصوره بهکیش در دهه‌ی 60 (زهرا خواهرش، سیامک اسدیان همسر زهرا، محمود، محمدرضا، محسن و محمدعلی چهار برادرش) کشته شده‌اند.

ما امضا کنندگان این دادخواست، ضمن اعتراض به حکم صادره برای منصوره بهکیش، بر این باور هستیم، احکام صادره توسط دادگاه‌های انقلاب که اساساً خارج از وجاهت قانونی است، در این مورد خاص، بیش از هر چیز به منظور فشار بر خانم منصوره بهکیش و به منظور توقف فعالیت‌های حقوق بشری وی و جهت ایجاد رعب و وحشت در میان فعالان و خانواده های جان باختگان و دادخواهان، صادر شده است.

ما جمعی از فعالین سیاسی-مدنی و حقوق بشر و… هم‌چنین با یادآوری تعهدات بین المللی حقوق بشری به دولت ایران منجمله به رسمیت شناختن حق آزادی عقیده و بیان که در مفاد متعددی از مقاوله‌نامه‌های جاری منجمله ماده‌ی ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و بند ۱ و 2 ماده‌ی ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که بر لزوم آن تاکید شده است، خواستار لغو هرگونه حکمی برای خانم بهکیش هستیم.

کمپین اعتراض به حکم زندان منصوره بهکیش

برای امضا اینجا کلیک کنید.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر