۱۳۸۹ دی ۱, چهارشنبه

فريده غيرت، وکيل جعفر پناهی: ميزان اين حکم آنقدر سنگين است که با عمل او منطبق نيست

1 دی 1389

کمپين بين المللی حقوق بشر:فريده غيرت ، وکيل جعفر پناهی ، فيلم ساز درخصوص ابلاغ حکم وی در دادگاه بدوی به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت:« من اين حکم را بسيار سنگين تلقی می کنم و قطعا درمهلت مقرر به حکم صادره اعتراض و تقاضای تجديد نظر می خواهم…. ميزان اين حکم بسيار سنگين است و واقعيت اين است که اصلا با عمل ايشان منطبق نيست.من آروز دارم و اميدوارم در مرحله بعدی و در دادگاه تجديد نظر حکم تغيير کند.»

جعفر پناهی طبق حکمی که از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب روز ۲۷ آذر ماه به او و وکيلش ابلاغ شده است، به اتهام اجتماع و تبانی و تبليغ عليه نظام به شش سال حبس تعزيری و به عنوان تتميم مجازات به ۲۰ سال محروميت از حقوق اجتماعی شامل ساختن فيلم، نوشتن هر نوع فيلمنامه، مسافرت به خارج از کشور و مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی محکوم شده است.

فريده غيرت درخصوص اينکه درقانون مجازات اسلامی حکم طولانی ۲۰ سال محروميت از حرفه وجود دارد، گفت: ببينيد ما در قانون بحثی در باره هنرمند بصورت خاص نداريم ولی مجازات تکميلی و تميمی را داريم.اما من اعتقاد دارم که تعيين اين مجازات اصلا با عمل ايشان منطبق نيست. مجازات اصلی که ۶ سال حبس تعزيری و مجازات تميمی که محروميت از شغل به مدت ۲۰ سال است. »

خبرايسنا درمورد حکم جعفرپناهی اين وکيل همچنين درباره وضعيت روحی پناهی گفت: « بنده ايشان را ديدم و طبيعی است که خيلی ناراحت باشد و مسلما راحت پذيرا نيست. طبق اظهار خودش که می گفت پس ديگر من بايد چکار کنم.»

به گزارش ايسنا، هم چنين حکم محکوميت «محمد رسول‌اف» مبنی بر شش سال حبس تعزيری به اتهام اجتماع و تبانی و تبليغ عليه نظام صادر شده است. وکيل مدافع رسول‌اف با تائيد صدور حکم محکوميت موکلش از سوی دادگاه بدوی به خبرنگار ايسنا گفته است: «به رای صادره در مهلت مقرر اعتراض خواهيم کرد…. در حال حاضر آقای رسول‌اف فيلمی در دست ساخت دارد که در مرحله اخذ مجوز از وزارت ارشاد است.»

جعفر پناهی برنده جايزه جشنواره فيلم کن و جايزه شيرطلايی جشنواره ونيز به خاطر ساخت فيلم های “بادکنک” و ” دايره” بار اول، در روز پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۸ هنگامی که به همراه گروه ديگری از فيلم‌سازان برای گراميداشت کشته‌شدگان اعتراضات به نتايج انتخابات رياست جمهوری دهم به بهشت زهرا رفته بود، بازداشت و پس از چند روز آزاد شد. اما دومين بار پناهی در شامگاه دوشنبه ۱۰ اسفند به همراه ۱۸ نفر از اعضای خانواده و دوستانی که در خانه او در تهران مهمان بودند، بازداشت شد. پس از چند روز اعضای خانواده و همکاران پناهی آزاد شدند، اما خود او همچنان در بازداشت به سر برد تا اينکه پس از چند ماه که بازداشت او با واکنش های هنرمندان درجهان همراه بود با قرار وثيقه ۲۰۰ ميليون تومانی به صورت موقت آزاد شد. او از زمان آزادی تا به حال به چند جشنواره فيلم دنيا نيز به عنوان داور دعوت شد که به علت نداشتن مجوز خروج موفق به رفتن نشد.

او کارگردان فيلم های مطرحی مانند “بادکنک سفيد”، ” طلای سرخ”، “دايره ” و “آفسايد” است. اين کارگردان همچين در سالهای اوليه کارش دستيار کارگردان فيلم های عباس کيارستمی بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر